Rabu, 9 Mei 2012

Tajuk 1: Pengurusan bilik darjah Sekolah rendah

Dalam tajuk 1, kita akan membincangkan mengenai konsep-konsep pengurusan BD dan juga ciri-ciri guru yang efektif.
1)    Konsep
  • Bagi mendapatkan konsep yang lebih jelas, rujuk buku Pengurusan BD karangan Haliza Hamzah (TQ)

·       Fokus utama dalam pengurusan BD adalah perancangan yang rapi. Seorang guru yang baik harus mengelola, mengawal, melaksana perancangan dan membuat refleksi.
·   Pendekatan tradisional yang digunakan dalam pengurusan BD lebih kepada orientasi kawalan.
·      Pendekatan kini lebih kepada holistik, iaitu respon guru tidak lagi kepada salah laku murid tetapi lebih kepada pencegahan iaitu perkara yang  boleh dilakukan oleh guru untuk mencegah salah laku serta tindakan guru yang menyumbang kepada salah laku murid.
2)    Ciri-ciri guru yang efektif dalam pengurusan BD.
2.1) Kualiti Peribadi
Ciri-ciri guru efektif.
v  Mesra, penyayang dan peramah
v  Insiprasi dan bermotivasi
v  Analitikal
v  Kreatif
v  Tabah dan mempunyai daya saing
v  Kejenakaan
v  Tenang
2.2 Ciri guru yang tidak efektif
v  Tidak yakin
v  Pemarah
v  Autokratik
v  Pesimis
v  Tiada daya usaha
v  Tegar
2.2) Kompetensi pengajaran dan pembelajaran
Kompetensi P&P yang harus dipupuk oleh guru efektif ialah seperti berikut:
1. Kandungan mata pelajaran:
-Meliputi lebih daripada fakta, istilah dan konsep umum.
Contoh: Guru yang efektif akan berusaha memperoleh ilmu dan kemahiran cara mengurus idea serta membuat perkaitan antara idea, kemahiran berfikir dan berhujah, pola perubahan yang terkandung dalam satu-satu disiplin, dan kebolehan memindahkan idea antara satu disiplin ke disiplin yang lain.
2. Strategi pengajaran
-Seiring dengan penggunaan pendekatan konstruktivis dalam proses P&P
Contoh: Guru yang efektif akan member penekanan kepada kolaborasi antara murid dalam usaha mereka menuntut ilmu, dan memahami diri sendiri.
3. Kemahiran penentuan matlamat dan perancangan pengajaran.
Contoh: Guru yang efektif akan memperuntukkan masa dan usaha yang mencukupi dalam memastikan pelaksanaan pengajaran adalah selaras dengan perancangan dan matlamat tercapai.
Dalam masa yang sama, beliau akan membuat refleksi bagi mendapat maklum balas dan menambahbaik pengajaran agar menjadi lebih baik,menarik pada masa seterusnya.
Seterusnya kita akan terus mendalami mengenai kemahiran-kemahiran yang perlu ada bagi menjadi seorang guru yang efektif.
Kemahiran mengurus bilik darjah
Merupakan salah satu aspek bagi seorang guru yang efektif.
Kebolehannya mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif dengan membentuk peraturan bersama murid-murid, memantau aktiviti bilik darjah, dan menangani masalah tingkah laku murid.
Kemahiran motivasi
Seorang guru yang efektif semestinya mempunyai strategi-strategi tertentu untuk memupuk motivasi kendiri murid-muridnya melalui peluang pendidikan yang diberikan dan pengalaman pendidikan yang disediakan selaras dengan minat dan matlamat dan kebolehan mereka.
Kemahiran komunikasi
Meliputi komunikasi lisan dan bukan lisan.
Contoh: Guru efektif yang mengamalkan prinsip bercakap bersama dan bukannya kepada murid-murid, ibu bapa, pentadbir, dan sebagainya. Seterusnya guru efektif juga mengekalkan kritikan pada tahap minimum, mempunyai gaya komunikasi bersifat asertif berbanding agresif, manipulatif atau pasif, dan yang terakhir berusaha meningkatkan kemahiran komunikasi mjurid-murid melalui latihan, praktis dan sebagainya.
Kemahiran teknologi
Guru efektif seharusnya menguasai kemahiran teknologi selaras dengan perkembangan sains dan teknologi semasa dan seterusnya mengintegrasikan teknologi tersebut dalam proses P&P di dalam kelas serta mempelbagaikan bahan multi-media sebagai alat sokongan.
Akhir sekali dalam bab 1 ialah Penghayatan dan amalan nilai murni.
2.3) Penghayatan dan amalan nilai murni.
Kod Etika Profesion Keguruan meyenaraikan
  1. Tanggungjawab kepada murid
  2. Tanggung jawab kepada ibu dan bapa
  3. Tanggung jawab kepada masyarakat dan negara
  4. Tanggung jawab kepada rakan sejawat dan profesion keguruan
Falsafah Pendidikan Guru (FPG)
Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan