Sy dapat spot tapi spot pon hat past year. tapi xpa, xsalah guna ja sebagai soalan latih tubi.. ni dia
BAHAGIAN B (40 Markah)
1. Budaya menjadi sumber identifikasi kekitaan dalam
kepelbagaian kelompok manusia.
(a) Jelaskan dua pola budaya tersebut (4 markah)
(b) Kelompok yang wujud di dalam masyarakat adalah kesan
saling pergantungan
sesama insan.
Bincangkan tiga sebab individu saling bergantung dan
bergabung dalam kelompok
(6 markah)
2. Dalam konteks keperluan hidup bersama, masyarakat
bermaksud manusia yang hidup secara berkumpulan dan mengamalkan satu budaya
yang sama.
(a) Nyatakan empat ciri utama masyarakat. (4 markah)
(b) Cerakinkan tiga proses perubahan bahasa berserta contoh
yang sering berlaku dalam masyarakat. (6 markah)
3. Murid Berkeperluan Khas merupakan kanak-kanak istimewa
atau luar biasa dari segi intelek, jasmani, rohani dan emosi.
(a) Berikan empat kategori kanak-kanak istimewa yang
memerlukan Program Pendidikan Khas. (4 markah)
(b) Cerakinkan tiga faktor yang menyebabkan wujudnya
ketaksamaan peluang pendidikan di Malaysia. (6 markah)
4. Kementerian Pelajaran Malaysia telah membangunkan
kemudahan infrastruktur untuk masyarakat luar bandar.
(a) Nyatakan empat keperluan asas yang telah disediakan di
kawasan pedalaman.
(4 markah)
(b) Antara Objektif Pelan Tindakan Pembangunan masyarakat
Orang Asli adalah untuk menyediakan program dan aktiviti khusus yang berkaitan
dengan keperluan mereka.
Berikan tiga penilaian anda terhadap perubahan pendidikan
dalam kalangan masyarakat Orang Asli di pinggir bandar. (6 markah)
BAHAGIAN C (40 Markah)
1. Kurikulum tersirat berperanan untuk memainkan peranan
membentuk bangsa yang bersatu dan saling menerima perbezaan budaya antara kaum.
Pelaksanaan kurikulum tersebut menunjukkan kesan mesra budaya dalam kalangan
murid.
(a) Tunjukkan lima cara bagaimana kurikulum tersirat boleh
menyatukan murid pelbagai kaum. (10 markah).
(b) Buat analisis terhadap lima ciri kurikulum tersirat yang
terdapat dalam pendidikan masa kini. (10 markah).
2. Pengurusan bilik darjah yang mesra budaya akan menjadikan
suasana pembelajaran lebih kondusif, Suasana tersebut akan menggalakkan
interaksi dan integrasi dalam kalangan murid.
(a) Cadangkan lima cara guru menguruskan persekitaran
fizikal bilik darjah untuk menggalakkan suasana mesra budaya. (10 markah)
(b) Bincangkan lima strategi pengajaran guru yang relevan
budaya untuk menggalakkan murid berinteraksi antara pelbagai kaum. (10 markah)
3. Komunikasi yng berkesan dalam kelas akan memotivasikan
murid belajar, merangsang minat, memenuhi keeperluan dan keakinan diri murid.
(a) Berdasarkan Model Simetri Newcomb, jelaskan cara guru
boleh melaksanakan
komunikasi yang berkesan dalam bilik darjah. (10 markah)
(b) Bincangkan lima masalah
komunikasi yang biasa berlaku dalam bilik darjah serta cara-cara mengatasinya.
(10 markah)
STRUKTUR
1. (a) Budaya terdiri daripada
pelbagai komponen.
Senaraikan lima komponen budaya (5
markah)
(b) Masyarakat majmuk di Malaysia
terbentuk kerana faktor penghijrahan.
Nyatakan faktor-faktor
penghijrahan pelbagai kaum ke Malaysia (5 markah)
2. Semua kelompok etnik mempunyai
pantang larang mereka sendiri.
(a) Senaraikan empat tujuan
pantang larang diamalkan (4 markah)
(b) Nyatakan cabaran yang dihadapi
oleh seseorang guru yang mengajar dalam kelas yang terdiri daripada pelbagai
sosio-budaya (6 markah)
3. Menurut James Coleman,
memberikan pendidikan percuma merupakan salah satu ciri yang terdapat dalam
konsep persamaan peluang.
(a) Berikan lima faktor penting
yang mempengaruhi ketaksamaan peluang pendidikan di negara kita (5 markah)
(b) Nyatakan lima usaha yang
dilaksanakan oleh kerajaan untuk mewujudkan kesamaan peluang pendidikan di
Malaysia (5 markah)
4. Cikgu Alex merupakan seorang
guru permulaan di sebuah sekolah Orang Asli di Semenanjung Malaysia. Beliau
bercadang merancang satu pelan tindakan yang mampu mewujudkan persekitaran yang
mesra budaya.
(a) Nyatakan lima kepentingan
melaksanakan pelan tindakan untuk mewujudkan
persekitaran yang mesra budaya (5
markah).
(b) Nyatakan lima program yang
sesuai dilaksanakan oleh Cikgu Alex bagi
mewujudkan persekitaran yang mesra
budaya (5 markah).
BAHAGIAN C (ESEI) (40 MARKAH)
1. Murid membawa budaya mereka
yang tersendiri dan yang berbeza daripada budaya formal sekolah di dalam bilik
darjah yang mempunyai pelbagai kaum.
(a) Bincangkan lima cara yang
boleh digunakan oleh guru bagi memastikan tiada murid
daripada pelbagai kaum yang berasa
terpinggir semasa porses P&P (10 markah).
(b) Cadangkan lima cara bagaimana
sekolah dapat memastikan murid daripada pelbagai
kaum dapat menerima antara satu
sama lain (10 markah).
2. Kelas bercantum merupakan salah
satu strategi untuk memberi peluang kepada murid-murid mendapat pendidikan asas
selaras dengan konsep pendemokrasian pendidikan.
(a) Huraikan empat aspek fizikal
yang perlu diambil kira oleh guru semasa mengendalikan kelas bercantum (8
markah)
(b) Anda ditugaskan untuk mengajar
kelas bercantum Tahun 2 dan tahun 3 mengikut Kumpulan Tahun Persekolahan.
Sediakan satu rancangan pengajaran
harian bagi tempoh masa 1 jam mengikut pengkhususan anda (12 markah)
3. Guru perlu menguasai kemahiran
komunikasi terutama dalam kalangan murid pelbagai kaum agar memudahkan mereka
memperoleh ilmu pengetahuan, sikap dan kemahiran.
(a) Bincangkan lima cara guru
dapat mewujudkan komunikasi berkesan dalam bilik darjah (10 markah).
(b) Jelaskan lima tingkah laku
guru yang menyebabkan berlakunya masalah komunikasi dalam bilik darjah (10
markah).